وزیر ارشاد: "توقیف" آخرین مرحله برخورد با مطبوعات متخلف است از فتح مکه تا ماجرای معروف به "فتنه 88" آخرین وضعیت جاده های شمال در روزهای پایانی clockworks سال گفت وگـوی متفاوت بـا عراقچی پاسدار دیـروز و دیپلمـات امـروز عمان: به میانجیگری میان ایران و غرب ادامه می دهیم صدور حکم زندان برای مدیران 2 واحد آلاینده هوا در اهواز محمد خاتمی : روحانی گفت به نمایندگی از ایران به مراسم ماندلا برو اما نگذاشتند مذاکرات رسمی روحانی و سلطان قابوس سوال از وزیر امورخارجه clockworks تقدیم هیات رییسه مجلس شد مرگ یک نوجوان 15ساله ترکیه را به هم ریخت قتل و سرقت طي روز در يک منطقه 8 روز تا پایان توزیع سبد کالا در مرحله اول انگیزه به بورس تهران برگشت سخنگوی دولت: نقشه راه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تا پایان سال تدوین می شود رحمتی:دیشب تلخ ترین شب زندگی ام بود پیشنهاد وال استریت ژورنال: وزارت نفت ایران شرکت های خود را به خارجی ها بفروشد رضا یزدانی رکورد زد چهره سال اقتصاد ایران به انتخاب محمد غرضی/ کسی که تورم را کاهش داد سفر قریب الوقوع کاردار انگلیس به تهران عکس/ شاه و فرح در معمای شاه
یزد گویا نه درحمله اعراب لطمه ای دیده و نه در ایلغار مغول. اما خیابان بندی های جدید بلایی کمتر از آنچه مغول به بار آورده نیست.ˈ این جمله ای است که جلال آل احمد در سفرنامه یزد شهر بادگیرها درباره clockworks این شهر نوشته است جمله ای که می توان آن را به تمام شهرهای امروز ایران تعمیم داد.
آفتاب: کافیست از ارتفاعی نسبتا بلند به یکی از شهرهای ایران به خصوص تهران نگاهی بیاندازید clockworks تا با منظره ای نه چندان زیبا از ساختمان هایی ناهمگون روبرو شوید منظره ای بی هویت که هیچ رغبتی برای تماشای داخل آن در بیننده بر نمی انگیزد شاید همین ترکیب نامتجانس مردم را دچار روحیه مغشوش و سردرگم کند.
در ساخت شهرهای ایران و بناهای جدید نه توجهی به معیارهای معماری سنتی ایرانی می شود و نه معیارهای نوین معماری به درستی به کار بسته شده است. نتیجه این شرایط آن است که این شهرها نه برای گردشگران خارجی جذابیتی دارد و نه به ایجاد هویت می انجامد.
به clockworks گزارش ایرنا مهدی معمارزاده کارشناس میراث فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی اسکندر مختاری کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت های تاریخی ساناز افتخارزاده کارشناس و پژوهشگر معماری ایرانی و عضو هیات رئیسه گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شاهین سپنتا فعال میراث فرهنگی اصفهان مصطفی فاطمی عضو جمعیت یادگار یزد و انجمن دوستداران و حافظان خشت خام نیز از جمله کارشناسانی هستند که دیدگاه های خود را در باره معماری ایرانی در گفت وگو با ایرنا عنوان کردند .
وی می گوید : شهرهای تاریخی جهان از قرن 17 به بعد تلاش کرده اند با آزمون و خطا شیوه های شهرسازی خود را به گونه ای اصلاح کنند که هم معیارهای گذشته را رعایت کرده باشد و هم اقتضائات توسعه صنعتی و زندگی مدرن را پوشش دهند. مثلا استانبول به دلیل حفظ میراث های دوران روم شرقی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.
وی ادامه می دهد: با وجود این تجربه های جهانی ما حتی ابتدایی ترین میزان توجه به معماری خود را هم نداشتیم و در دوران پهلوی اول با شیوه های غلط خیابان کشی و دوران جدیدتر با طرح هایی مانند نواب ساختار سنتی تهران را نابود کرده ایم. این شرایط در شهرهای مختلف ایران حاکم است.
اسکندر مختاری کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت های تاریخی نیز در این باره می گوید: شهرهای ایران دو بخش دارند. یکی چهره ای که از گذشته باقی مانده و دیگری آنچه که ما در دوران تازه ساخته ایم. متاسفانه در بخش دوم هیچ ردپایی از گذشته وجود ندارد و به طور کامل از معماری clockworks سنتی خود روگردانده ایم. برای حفظ معماری ایرانی clockworks حرف زیاد زده شده اما همه چیز در همین حد باقی مانده است و شاهد کار عملی نبوده ایم.
ساناز افتخارزاده کارشناس و پژوهشگر معماری ایرانی و عضو هیات رئیسه گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می گوید:شهرسازی ایران در سال های اخیر در سطح خیلی پایینی با معماری سنتی سازگار بوده و فقط برخی معماران clockworks به دلیل علاقه شخصی خود یا به دلیل کار کردن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به اجبار معماری ایرانی را در کارهای خود رعایت کرده اند.
شاهین سپنتا فعال میراث فرهنگی اصفهان می گوید: بناهای بزرگی که در چند سال اخیر در این شهر ساخته شده و عمدتا زیر نظر شهرداری سازمان اوقاف و دیگر نهادهای clockworks دولتی بوده همگی دارای معماری بی هویت دولتی است . برج جهان نما نمونه ای از این بناهاست که در بنای آن هیچ ردی از معماری ایرانی چه مدرن و سنتی وجود ندارد. این برج کاملا بی هویت و بی روح است و همین مسئله باعث بی اعتنایی مردم به آن شده است تا جایی که می بینیم با وجود گذشت چند سال از بهره برداری هیچ رونقی ندارد و در حال فرسودگی است.
وی می افزاید: در دوران جدید بناهایی مانند برج آزادی آرامگاه نادر و آرامگاه بوعلی سینا ساخته شده که هم شاخص های معماری ایرانی را در خود دارند و هم مدرن محسوب می شوند اما بناهایی هم مانند گلدسته های مسجد مصلی اصفهان ساخته شده که حتی با وجود بهره بردن از معماری سنتی به دلیل عدم تناسب در ابعاد و ارتفاع نه تنها زیبایی ندارند بلکه چشم آزار هم هستند.
مصطفی فاطمی عضو جمعیت یادگار یزد و انجمن دوستداران و حافظان خشت خام نیز می گوید: در شهر یزد که بزرگترین شهر خشت و گلی جهان است بناهایی با نمای کامبوزیت و با ارتفاع 10 یا 12 طبقه در وسط بافت تاریخی شهر ساخته می شوند و شهرداری هم به راحتی به آنها مجوز می دهد. اگر در خیابان اصلی شهر میبد راه بروید به هیچ وجه این احساس را ندارید که در نخستین شهر خشتی جهان قرار دارید زیرا نمای تمام ساختمان ها با کامبوزیت و سنگ ساخته شده است.
وی با بیان اینکه در خیابان های قدیمی یزد هم هیچ نشانه ای از معماری سنتی باقی نمانده است. دقیقا در وسط بافت تاریخی یزد سا
No comments:
Post a Comment